Misschien heeft u er al via de media over gehoord. Per 1 januari 2011 treedt de nieuwe werkkostenregeling in werking. In deze regeling wordt uitgewerkt op welke wijze werkgevers kosten -belastingvrij- aan hun werknemers kunnen vergoeden. Kort gezegd komt het erop neer dat werkgevers maximaal 1,4% van de jaarlijkse fiscale loonsom van hun werknemers kunnen besteden aan belastingvrije kostenvergoedingen. De regeling is bedoeld als “administratieve lastenverlichting” voor het bedrijfsleven.
Maar zoals wel vaker het geval is met dergelijke maatregelen moet u die “administratieve lastenverlichting” met een korreltje zout nemen. Ik zou het zelf niet zo durven noemen… Want wat zeker is, is dat u vóór 1 januari 2011 veel keuzes moet maken. De eerste keuze is of u van de nieuwe regeling gebruik gaat maken; de wet staat namelijk toe dat u in 2011, 2012 én 2013 mag kiezen of u het huidige dan wel het nieuwe systeem aanpast. Vanaf 2014 bent u verplicht het nieuwe systeem toe te passen. En denkt u nou niet: dus ik heb nog drie jaar…! Want in een collectieve arbeidsovereenkomst kan worden bepaald welk systeem moet gaan worden toegepast. Ook kan het ene systeem aanmerkelijk voordeliger uitpakken dan het andere. Wélk systeem is op voorhand niet te zeggen. Dat vergt rekenwerk en is voor elke ondernemer verschillend. Ook blijven er in het nieuwe systeem nog allerlei zogenaamde gerichte vrijstellingen. Dit zijn kosten waarvoor de werkgever, al dan niet gelimiteerd, buiten de werkkostenregeling om, een belastingvrije vergoeding mag betalen.
Als u overgaat op het nieuwe systeem betekent dat een aanpassing van de arbeidsvoorwaarden van uw personeel. En hierover moet u overleggen met een ondernemingsraad, een personeelsvertegenwoordiging of met de individuele personeelsleden. Als u dat overleg hebt gehad moeten arbeidsovereenkomsten of personeelsreglementen worden aangepast. Tenslotte moet uiteraard uw administratie worden aangepast.
Het voorgaande is slechts een greep uit de vragen die moeten worden beantwoord. Ik heb het nog niet eens gehad over praktische zaken als: hoe bepaal ik de hoogte van de vergoedingen, welke werknemers krijgen een vergoeding, voor welke kosten ga ik een vergoeding betalen en tot welke bedragen. Allemaal vragen die door werkgevers moeten worden beantwoord. Bent u er nog? De werkkostenregeling kost werk. Of u dat nou wilt of niet. U krijgt ermee te maken en u moet er over nadenken. Wilt u meer informatie over het wat en hoe? Neem dan contact met ons op via één van onze vestigingen!
Met fiscale groet,
Willem Faassen