Er speelt wereldwijd van alles, op economisch gebied. Het banenplan van President Barack Obama in de Verenigde Staten, waarschuwingen van premier Yoshihiko van Japan voor de te dure Yen, de Europese schuldencrisis, het faillissement van Griekenland, verhitte discussies rondom de herziening van ons pensioenstelsel en – ten slotte – onze eigen economie die volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek van de herstelfase opschuift naar laagconjuctuur. Van veraf tot dichtbij is de wereld in beweging. Er is geen ontkomen aan. En er gaat dan ook geen dag voorbij of de kranten en journaals overstelpen ons met, veelal, sombere berichten.
Was er begin van dit jaar nog optimisme over het herstel dat zich aan de horizon leek af tekenen, de laatste weken is het somberheid troef en is de term “double dip” vaker in het nieuws dan ons lief is. Kortom: tumultueuze tijden.
Op werknemers heeft dat zo zijn uitwerking. Ze lopen rond met vragen als: heb ik volgend jaar nog een baan? Hoe ziet mijn pensioen er straks uit? Is mijn huis wel verkoopbaar en is de waarde ervan wel hoog genoeg voor de hypotheek die erop rust?
En voor ondernemers zijn het nog véél onzekerder tijden. Naast de bovengenoemde vragen moeten zij onder druk van het economisch laagtij ook nog een reeks aan strategische beslissingen nemen. Variërend van besluiten omtrent het plegen van nieuwe investeringen, tot besluiten over het verlengen van huur~ of arbeidscontracten. En misschien wel het moeilijkste besluit van allemaal: verkoop of beëindiging van het bedrijf. Wij, de accountants en belastingadviseurs van Bloemsma+Faassen, worden regelmatig gebeld door ondernemers die door dit alles moeite hebben om knopen door te hakken. Rode draad in hun verhalen is vaak dat het lijkt of elke keuze tot negatieve effecten leidt en er dus geen positieve keuze is. Vaak valt dat – gelukkig – wel mee.
Vanochtend sprak ik een ondernemer die het bijltje erbij neer wil gooien omdat hij er moedeloos van wordt dagelijks te worden geconfronteerd met klanten die niet of laat betalen. Hierdoor kan hij zelf óók steeds moeilijker aan zijn financiële verplichtingen voldoen. Dat, in combinatie met een aantal personele problemen, maakt dat de lol van het ondernemen er voor deze man wel af is. In een rustig gesprek met een lekkere kop koffie erbij heb ik de klant duidelijk kunnen maken dat de problemen waarmee hij wordt geconfronteerd niet onoplosbaar zijn. We hebben de diverse vraagstukken helder op papier gezet en gaan ze de komende weken stuk voor stuk aanpakken.
Bovenstaande no-nonsens aanpak is wat wij verstaan onder Meerwaarde Dichtbij. Met verstand van zaken én empathie de problemen inzichtelijk maken. Zo brengen we complexe zaken terug tot hanteerbare proporties en werken we sámen aan oplossingen.
Heeft u ook behoefte om eens van gedachten te wisselen? Even te sparren met een professional? De medewerkers van Bloemsma+Faassen helpen u graag…
Kijk hier voor onze dichtstbijzijnde vestiging in Noord-Nederland.
Met fiscale groet,